• Vi antog en han...

Vi antog en handikapplan i kommunfullmäktige den 16 juni

Fortfarande 2005 diskrimineras funktionshindrade varje dag i vårt samhälle och i vår kommun Tyresö. Läs vår syn på handikappolitiken i nedanstående artikel!!!
IDAG DEN 23 JUNI 2005 ÄR DET 2019 DAGAR KVAR TILLS SVERIGE SKA BLI TILLGÄNGLIGT FÖR ALLA.
DET BÖRJAR BLI BRÅTTOM!

Det handlar om att inte komma in i en affär, för det finns trappsteg utanför. Du kan inte ta ut pengar i bankomaten, för bankomaten sitter så högt upp att du inte kan nå det från en rullstol. Om du går på en restaurang, finns det kanske ingen handikapptoalett. Om det gör det kanske det saknas handtag på insidan av dörren, som gör att du inte kan stänga den. Hur kul skulle du tycka det var att sitta på en restaurang eller offentlig plats och inte kunna stänga dörren? Hur kul är det att behöva be någon om hjälp att handla, ta ut pengar i bankomaten eller stänga toalettdörren. Varje dag händer det att någon synskadad person går in i den skyltning, som affärerna gör på affärsgatorna. Ingen tänker på att det är ett stort hinder för synskadade. Hur kul är det att gå på bio och hamna bredvid eller bakom någon, som tycker att parfym är viktigt. Biobesöket blir kort, om du är allergisk. Allt detta och mycket därtill drabbas våra funktionshindrade av varje dag och fortfarande år 2005 återstår mycket att göra för att alla – även funktionshindrade – skall kunna ta del av vardagslivet och känna sig som fullvärdiga medborgare/invånare.

Vi kommer att fortsätta vårt arbete med att motionera om att Tyresö Kommun skall verka för att våra barn och unga vår tillgång till kultur- och fritidsliv, detta genom att stödja de föreningar som vill jobba för att alla skall ha en chans att deltaga.

Vill du veta mer om hur vi jobbar, kontakta Inger Gemicioglu, e-mailadress:
[email protected]. Vi i Vänsterpartiet är mycket tacksamma för att idéer och tips om hur vi kan arbeta för att förbättra för våra funktionshindrade i kommunen.

Vill du läsa hela mitt debattinlägg om Handikapplanen i Kommunfullmäktige den 16 juni, klicka på bifogad fil. Har du synpunkter på vår kommuns sätt att driva handikappolitiken, maila gärna till mig: [email protected]. Tacksam för alla synpunkter!

Inger Gemicioglu
Gruppledare Vänsterpartiet i Tyresö