• Valresultatet i...

Valresultatet i Tyresö Kommun

Den blev för tredje gången en borgerlig majoritet i Tyresö. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet tappade mandat, medan Miljöpartiet lyckades ta ett mandat till. Men vi kommer igen………

Valresultat i Tyresö kommunval!

Den borgerliga majoriteten vann med stor marginal i Tyresö och moderata samlings partiet och folkpartiet liberalerna har nu i praktiken egen majoritet. Däremot säger nuvarande kommunalråd Berit Assarsson att hon håller fast vid överenskommelsen att de fyra borgerliga partierna skall styra tillsammans.

Så här blev valresultatet i mandat räknat i Tyresö:

Moderata samlingapartiet                                          21 mandat ( +5)

Centerpartiet                                                                2 mandat ( +1)

Folkpartiet                                                                    5 mandat ( -2)

Kristdemokraterna                                                       2 mandat (+-0)

Borgerliga mandat: 30 mandat

Socialdemokraterna                                                   16 mandat (-3)

Vänsterpartiet                                                               2 mandat (-2)

Miljöpartiet                                                                  3 mandat (+1)

Rödgröna oppositionen: 21 mandat

Totalt antal mandat i Tyresö: 51 mandat

Detta betyder att den borgerliga majoriteten stärkt sina ställningar i majoritet. För vänsterpartiet var det en stor valförlust att i Tyresö få endast 4.7 procent av rösterna mot 6.0 i valet 2002. Däremot hade vi i Vänsterpartiet otur vid mandatfördelningen för totalt förlorade vi dryga 200 röster som kostade oss två mandat.

Konsekvensen för Vänsterpartiet är att vi får ett halverat partistöd och halverat gruppledararvode ( 2/15 delar av oppositionsråd mot 4/15 delar i valet 2002). Dessutom halveras vårt partistöd som var 2 grundbidrag och 0,8% av basbeloppet ( f.n. 39.700 kronor). Det betyder för Vänsterpartiets del att vi får hälften av pengarna för att jobba för att bli starkare inför nästa valrörelsen.

Till kommunfullmäktige valdes följande personer:

1. Ulla Hoffmann ( personvald ) i första valkresten

Mikael Gustafsson, ersättare i första valkresten

2. Inger Gemicioglu i andra valkresten

Elisabeth Hedlund, ersättare i andra valkresten.

Ulla Hoffmann hade 59 personröster mot Inger Gemicioglus 39 i första valkresten. För att bli personvald krävs 5% av rösterna i valkresten och minst 50 röster. Den spärren klarade Ulla Hoffmann.

Vi kommer de närmaste veckorna att påbörja förhandlingar med socialdemokraterna om platser i styrelsen, nämnder och beredningar. Vi kommer att ha ett nära samarbete med miljöpartiet i dessa förhandlingar. När vi vet hur förhandlingarna slutar så kommer vi att publicera på vår hemsida, vilka platser vi har. Med ett valresultat med 2 mandat och 4.7 procent så kan Vänsterpartiet inte ta några platser själv i opposition utan är helt beroende av förhandlingarna med socialdemokraterna, som efter valresultatet kommer att få färre platser i opposition.

Vi i Tyresövänstern återkommer med mer information, så snart vi har klart för oss vilket partistöd och vilka platser vi får i opposition.

Vill du se siffrorna för Tyresö kommun totalt, per valkrets , vallokal och personröster så går du in på websidan: www.val.se och klickar på slutligt valresultat, Tyresö kommun.

Jag tackar för det stöd vi fått från er som valt Vänsterpartiet och var så säkra vi kommer igen i nästa val och kommer att hålla kontakt med våra väljare under mandatperioden. Vi kommer att synas och höras!

Inger Gemicioglu/gruppledare Tyresövänstern