• Tyresövänsterns...

Tyresövänsterns vill ha hundrastgårdar i Tyresö

Vänsterpartiet har lagt fram en motion i kommunfullmäktige om att inrätta hundrastgårdar. Det skulle vara bra för både hundar, hundägare, barn och hundrädda människor.

Ann Ödlund i vår lokalförening i Tyresö har skrivit en motion om att Tyresö kommun borde inrätta en eller flera hundrastgårdar.  Läs bifogade fil med motionen i sin helhet.

Motion hundrastg__rd.doc

"Hunden Vilma och hennes matte har just flyttat från Gävle till Tyresö, för det var här i Stockholm matte kunde få jobb. Vilmas matte är en mycket skötsam hundägare, som inte vill bryta mot lagen. Det betyder att hon aldrig släpper Vilma lös i ett bostadsområde eller när det är koppeltvång på hundar. Hon är väldigt noga med att plocka upp allting om Vilma någon gång skulle råka förorena vid gångstigar eller i närheten av bostadsområden.

I Gävle hade Vilma och hennes matte bara 10 minuters promenad till en stor inhägnad hundrastgård. Vilma älskade att få springa lös och framför allt att få leka med andra hundar. Även Vilmas matte kände sig väldigt trygg. Även när hon gick ut på kvällen, så visste hon att hundrastgården var upplyst och det fanns andra hundägare i närheten. Dessutom kunde hon kasta boll till Vilma och veta att Vilma inte sprang framför lekande barn eller hundrädda människor.

Vilma och hennes matte saknar hundrastgården och önskar att vi skulle ha en eller flera sådana i Tyresö. Då skulle både hon och Vilma bli överlyckliga. Dessutom skulle nedskräpning i bostadsområden och på gångstigar kunna minska ordentligt och lekande barn och hundrädda personer känna sig trygga.

Vilma och hennes matte anser att en eller flera  hundrastgård skulle vara bra för alla i Tyresö och önskar att vi ser till att även Tyresö kommun följer efter andra kommuners exempel."

Inger Gemicioglu