• Samarbetsgruppe...

Samarbetsgruppen mot rasism och främlingsfientlighet

I Tyresö kommun har samtliga partier i kommunfullmäktige bildad en arbetsgrupp för att informera om och bekämpa de rasistiska och främlingsfientliga krafter, som tyvärr alltmer breder ut sig…..
Samarbetsgruppen bildades för snart två år sedan. Samtliga partier i kommunfullmäktige, moderaterna, folkpartiet, centerpartiet, kristdemokraterna, socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet är med i arbetsgruppen. Under förra året tog vi fram en gemensam broschyr ” fastna inte i råttfällan”, med information om vad de rasistiska och främlingsfientliga krafternas budskap är i verkligheten. Denna broschyr sändes till samtliga hushåll.

Nu under våren är vi några stycken från varje parti, utom centern och kristdemokraterna, som är ute på gymnasieskolan i Tyresö och informerar om de rasistiska och främlingsfientliga krafter, som finns i Sverige. Jag personligen och mitt parti, blev efter uppdrag granskning och turbulensen kring vänsterpartiet, ifrågasatt av moderaten Mats Fälth. Han undrade om jag verkligen på ett trovärdigt sätt kunde informera om demokrati. Mats Fälth och jag hade långa diskussioner om vänsterns kontra moderaternas demokratisyn. Till er som läser den här debattartikeln, så vill jag säga att ni som väljer vänsterpartiet kan känna er väldigt trygga med att vi aldrig tummar på demokratin. Tvärtom är det Vänsterpartiet i Tyresö som bidragit med mycket i Demokratiberedningen genom vår representant Mikael Gustafsson tidigare och nu Gunilla Andersson.På riksplanet och i vårt partiprogram, är demokratifrågan en av de allra viktigaste frågorna. Vänsterpartiet är helt på det klara med att vi måste förstärka demokratin, att vi aldrig skulle vilja ha någonting annat än ett flerpartisystem och det är ni som väljare som avgör vilket parti som ni har störst förtroende för. Vad än borgerlig press säger och borgerliga partiet, så kommer vi aldrig att vika en tum från de grundläggande demokratiska begreppen.

Men det är självklart att moderaterna tar chansen att svartmåla oss, speciellt som de nu vädrar en borgerlig valseger.De är bara ni som väljare som kan hjälpa till att förhindra denna.

I dagsläget har jag tillsammans med Jan Larsson (folkpartiet) varit på gymnasiet och informerat om rasism och främlingsfientlighet i många klasser på gymnasiet. Eleverna har mottagit oss väldigt väl och varit väldigt intresserade. Det kvarstår ett par lektioner för varje par, en man och en kvinna från vardera majoritet och opposition, sedan skall vi utvärdera vårt arbete. För mig personligen har det varit mycket spännande och intressant att möta gymnasieeleverna och det har kännts väldigt viktigt att få ut informationen om de främlingsfientliga och rasistiska krafter vi har i Sverige idag.
Inger Gemicioglu/gruppledare Vänsterpartiet