• Politisk sekret...

Politisk sekreterare i Tyresö (Tillsatt)

Vänsterpartiet i Tyresö söker en politisk sekreterare. Tyresö kommun styrs mandatperioden 2018-2022 av Socialdemokraterna, Liberalerna och Miljöpartiet. Vänsterpartiet är i opposition, men har utslagsrösterna i både kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. Det ger oss reella möjligheter att påverka politiken i vår riktning. Vi söker nu Dig som har ett stort intresse för politik- och samhällsfrågor. Du ska ha god kunskap om Vänsterpartiets politik och dela våra värderingar. Du kommer att vara anställd av Tyresö kommun men arbetsledas av föreningens gruppledare.

Arbetsuppgifter: Den politiska sekreterarens arbetsuppgifter är visserligen varierande men har som främsta uppgift att stötta partiets gruppledare och partiets kommungrupp, som består av samtliga som har förtroendeuppdrag i Tyresö kommun. Det innebär att ta fram faktaunderlag i olika politiska frågor och att på uppdrag av gruppledare och/eller kommungruppen skriva förslag till motioner, interpellationer och enkla frågor. Tjänsten innebär viss mediekontakt och författande av pressmeddelanden. Arbetsuppgifterna inkluderar också att framställa texter till utåtriktat material såsom flygblad och annat tryckmaterial, skriva debattartiklar och fylla våra sociala medier-kanaler med innehåll. En viktig del av arbetet är att kunna kommunicera våra beslut och vår politik till medlemmarna i föreningen. I tjänsten ingår det också att kunna möta väljare såväl på utåtriktade aktiviteter som via telefon och mejl. Vid kommungruppens sammanträden 1 gång per månad är du sekreterare och skriver minnesanteckningar. Tjänsten kräver god förmåga att söka information och göra faktasammanställningar. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi sätter stort värde på din initiativ- och samarbetsförmåga, integritet samt professionella förhållningssätt till arbetet. Erfarenhet från tidigare arbete för Vänsterpartiet eller en politikerstyrd organisation så som kommun och landsting är en merit. Relevant högskoleutbildning inom statsvetenskap, kommunikation, juridik eller humaniora är också meriterande.

Omfattning: 70% av heltid.
Tillträde: 1 januari 2019.
Varaktighet: visstidsanställning till 31/12 2022, enligt avtal för politisk sekreterare.
Lön: enligt kommunens avtal. Oreglerad arbetstid vilket innebär visst kvälls- och helgarbete enligt överenskommelse.
Ansökan: Vi tar gärna emot din ansökan med CV och personligt brev. Vänligen skicka ansökan senast 30 november, och eventuella frågor, till vår ordförande Gunilla Andersson på: [email protected]