• MIKAEL GUSTAFSS...

MIKAEL GUSTAFSSON KANDIDAT TILL EU-PARLAMENTET?

Ulla Hoffmann, tyresöbo och tidigare riksdagsledamot och partiledare för Vänsterpartiet intervjuar Mikael Gustafsson, kandidat nr. 3 på Vänsterpartiets Eu-lista.

KÄND TYRESÖBO TILL EUROPA-PARLAMENTET?

När Vänsterpartiets valkonferens fastställde partiets lista till Eu-parlamentet finner vi Mikael Gustafsson på tredje och valbar plats.

Mikael är 42 år gammal och känd kommunpolitiker i Tyresö. Mikael har representerat Vänsterpartiet i fullmäktige och planberedningen i 10 år. Mikael, hans fru Eva och barnen Olivia och Jonatan har bott i Tyresö i 14 år på Östra Farmarstigen i en trerumslägenhet. Mikael och Eva tröttnade på att ha sovrummet i förrådet och flyttade därför förra året till Nynäshamn och ett radhus.

Jag, Ulla Hoffmann, får möjlighet att prata med Mikal när han sitter och väntar på att dottern Olivia ska bli klar med sin softballträning.

Grattis Mikael! Hur känns det att partiet utsett dig till att representera oss i Bryssel?

– Tack, det känns jättebra, spännande och ansvarsfullt.

I en krönika uppmanar du människor att gå och rösta i valet till Eu-parlamentet. Varför ska man göra det?

– Sverige betalar 27 miljarder i medlemsavgift och vi får tillbaka 10 miljarder i olika stöd. Det innebär att varje Tyresöbo åreligen betalar 3 000 kronor i medlemsavgift, dvs 120 miljoner för hela Tyresö. Det är klart att man ska vara med och bestämma hur pengarna fördelas.

Du är känd i Tyresö för att driva framför allt demokrati och miljöfrågor. Vad är viktigast i EU:s miljöarbete tycker du?

– Definitivt att EU i förhandlingarna om det internationella klimatavtalet ser till att vi drastiskt minskar våra utsläpp. Om vi fortsätter som vi gör kan vi komma att t.ex. få en höjning av temperaturen med tre grader, vilket innebär att öknen kommer att breda ut sig med enorm fattigdom och svält i Afrika. Amazonas kan t.ex. kollapsa och det vore förödande för mänskligheten och Tyresöborna, eftersom vi får många av våra mediciner från Amazonas djungler. Om Grönlandsisen smälter, stiger vattennivån med 7 meter, något som vi varnade Berit Assarsson (m) när majoriteten klubbade igenom detaljplanen för Strandängarna.

Och hur ser du på EU:s demokrati?

– Själva kärnfrågan är hur beslutet fattas. I EU är det tjänstemännen i Eu-kommissionen som lägger fram förslagen – inte de folkvalda politikerna.

När du säger att du inte får någon makt, varför kandiderar du då?

– Jag vill se till att vi inte flyttar mer makt till överstatliga beslut och tjänstemännen och att de beslut som redan är tagna blir så bra som möjligt för oss som bor i Sverige och i Tyresö. Man kan ju inte bara ha en massa nickedockor i Eu-parlamentet.

LÄS ARTIKELN OCH ANVÄND DIN RÖSTRÄTT DEN 7 JUNI. DIN RÖST ÄR VIKTIG FÖR ATT PÅVERKA ATT UTVECKLINGEN INOM EU GÅR I RÄTT RIKTNING!