• Guatemalaprojek...

Guatemalaprojektet

Vänsterpartiet i Tyresö har sedan 1999 ett projekt med ett systerparti U.R.N.G i Guatemala, Huehuetenango. Just nu arbetar vi med utbildning för U.R.N.G:s medlemmar. Vi samlar också in pengar för att hjälpa invånarna i byn Bulej att få riktiga ugnar för att förbättra miljön och hälsan.
Sedan 1999 har Vänsterpartiet i Tyresö ett projekt tillsammans med U.R.N.G i Huehuetenango. De första två åren använde vi till att lära känna varandras förhållanden. Därefter arbetade vi med att hjälpa kvinnorna i Huehuetenango, byn Bulej, att få sin rösträtt. Eftersom de inte är mantalsskrivna, kan de heller inte rösta. Tack vare oss, och bidrag från andra vänsterpartiorganisationer har de nu i valet 2003 kunnat rösta för första gången.
Vi arbetar nu med ett projekt där vi ger utbildning till U.R.N.G:s medlemmar.Det handlar om utbildning i demokrati, kommunkunskap, sammanträdesteknik, kunskap om landets olika lagar m.m.
Samtidigt arbetar vi med att samla in pengar så att kvinnorna i byn Bulej skall kunna få ugnar för att förbättra miljön och framförallt barnens hälsa. Byn Bulej ligger 3.500 meter över havet, det är mycket fuktigt och röken från ugnarna i husen, ugnar som saknar skorsten, ligger tätt utmed marken. Barnen och även kvinnorna är ständigt sjuka i luftrörskatarrer. Vi samlar nu pengar för att de skall kunna få ugnar med skorsten – något som definitivt skulle förbättra deras hälsa och göra miljön bättre. Dessutom skulle de kunna bidraga till familjens försörjning, eftersom man kan baka torillabröd, både för eget behov och för att sälja.
Vill du bidraga till detta. SÄTT IN PENGAR PÅ VÅRT SOLIDARITETSKONTO 121 29 02-9. Vi garanterar att pengarna lämnas över personligen. Hittills har distrikt och lokalföreningar i Vänsterpartiet bidragit med sammanlagt 65.000 kronor. Målet är 175.000 kronor, så att alla kan få sina ugnar.