• OM FOLKOMRÖSTNI...

OM FOLKOMRÖSTNINGEN SÖNDAG 23 SEPTEMBER 2012

GILLA TRYGGHET!

RÖSTA NEJ I FOLKOMRÖSTNINGEN DEN 25 SEPTEMBER 2012!

RÖSTA NEJ TILL DEN STORA HÖJNINGEN AV KOMMUNENS OMSORGSTAXA FÖR ÄLDRE OCH PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNINGAR.

För första gången i Tyresös historia har vi en folkomröstning. Den 1 april 2011 beslutade den borgerliga majoriteten (M, FP, C, KD) mot oppositionens vilja (S, MP, V) att rösta igenom en höjd taxa för de som behöver hemtjänst och/eller omvårdnad.

Efter en namninsamling, som dryga 4 000 Tyresöbor skrev under, blev den borgerliga majoriteten tvungna att genomföra en folkomröstning om taxan. (Ny lag från förra året gör att om 10 % av de röstberättigade skriver under protestlistor är kommunerna skyldiga att genomföra folkomröstning).

Nu arbetar vi intensivt i ett NÄTVERK GILLA- TRYGGHET. I nätverket ingår PRO (Pensionärernas Riksorganisation), DHR (De handikappades riksförbund), Socialdemokraterna, Miljöpartiet de gröna och Vänsterpartiet i Tyresö. Dessutom har många enskilda Tyresöbor engagerad sig för att det ska bli ett NEJ i folkomröstningen.

Taxan slår hårt mot våra pensionärer och förtidspensionärer som behöver hjälp hemma med diverse sysslor. 50 % av alla har fått en höjning av taxan från 250 kr/mån – 999 kr/mån. Tidigare var trygghetslarm gratis om du hade hemtjänst, men nu tvingas alla att betala 250 kr/mån, vilket är en extra utgift på 3 000 kronor om året. Vi har nu definitivt länets dyraste trygghetslarm. Vi ser en stor risk med att de som behöver trygghetslarm kommer att avstå från detta, då de anser det för dyrt.

Vi i nätverket anser inte att de våra pensionärer och personer med funktionsnedsättningar ska betala mer i taxa än tidigare och vill ha tillbaka den gamla taxan. Våra pensionärer får redan efter den borgerliga regeringens beslut betala mer i skatt än de som arbetar.

Tyresö kommun tjänar in 1,5 miljoner kronor per år på den höjda taxan, vilket är 0.06 procent av kommunens budget. Samtidigt gick Tyresö kommuns budget förra året med 90 miljoner kronor i överskott. Varför ska då våra pensionärer drabbas?

Vänsterpartiet, som är en del av nätverket, uppmanar dig nu att gå och rösta och rösta NEJ den 23 september 2012. Tala gärna också med dina grannar, vänner och bekanta så att de går och röstar och röstar NEJ. Det är viktigt med ett högt valdeltagande i Tyresös första folkomröstning.

Vill du läsa mer om vad den höjda taxan innebär så gå in på någon av följande sidor:

www.facebook.com/gilla-trygghet

www.facebook.com/Stoppa.avgiftschocken